Historia nauczycielką życia, historia magistra vitae est. O ile serwowana w ciekawej formie, może być atrakcyjna zarówno dla tak zwanych humanistów, jak i tak zwanych umysłów ścisłych. Może też posłużyć do nauki języków.

W niniejszym wpisie przedstawiam wielowymiarowe ćwiczenie dla grup i uczniów indywidualnych, średniozaawansowanych i zaawansowanych; odpowiednie również jako ćwiczenie na przygotowanie do matury ustnej z języka angielskiego oraz na lekcje w szkołach dwujęzycznych. Jest oparte na zdjęciach-ikonach, przedstawiających ważne momenty i postacie ze światowej historii, i opisach tych zdjęć.

Dla grup

Materiały można wykorzystać na wiele sposobów. Procedura, którą proponuję poniżej jest wielopoziomowa. Jeśli ją zastosować prezentacja może posłużyć do

– ćwiczenia opisów zdjęć,
– czytania ze zrozumieniem,
– nauki słownictwa (jak zasadniczo każdy tekst) i
– nauki streszczania tekstów.

Proponowana procedura:

1| Uczeń/uczennica opisuje fotografię. Jeśli ma z tym kłopot, wystarczy kliknąć na puste pole, by wyświetlić ukryte słownictwo. Podpowiedzi w jednej linii niekoniecznie są synonimami.

2| Uczeń/uczennica próbuje spekulować na temat tego, co przedstawia fotografia. Jeśli nie ma na to pomysłu, kolejne kliknięcie myszką na puste pole ujawni więcej podpowiedzi. Jeśli uczeń/uczennica wie, co znajduje się na fotografii, może to po prostu powiedzieć

3| Uczeń/uczennica czyta opis fotografii (w osobnym pliku – link), pyta o znaczenie nowego słownictwa i streszcza opis.

4 | (zadanie domowe): Uczeń/uczennica ponownie czyta opisy fotografii omówionych w czasie lekcji i przygotowuje ich opisy bez konieczności patrzenia na tekst.

Dla samouków

Same opisy wraz ze zdjęciami są też doskonałym samouczkiem. Spróbuj (1) wypisać skojarzenia, które masz z danym zdjęciem, następnie (2) odkryj dwoma kliknięciami podpowiedzi dotyczące obrazka. Kolejnym krokiem może być (3) przeczytanie opisów zdjęć i sprawdzenie słownictwa.

Materiały

Link do prezentacji (w nowym oknie)

Link do opisów (w nowym oknie)

UWAGA! Niektóre z fotografii mogą być niestosowne dla uczniów w pewnych grupach wiekowych i dla osób wrażliwych. Nauczycielu! Weź to pod uwagę w trakcie planowania lekcji.

KOMENTARZE